Hét Perc Szünet
2/1
Kiszámoltad már valaha, mennyibe kerül, ha egy munkatárs távozik?
Elárulom: nem olcsó.
Csak gondolj bele: ma egy szakács nagyjából 2800–3500 forintot keres óránként (nettó). Ha távozik a cégtől, akkor vagy ugyanolyan, vagy magasabb órabérben kell felvenned az új alkalmazottat.
Egy alkalmazott, aki 4–5 óra elteltével – amikor már 15–20 ezer forintodba került (bruttó) – meg fogja kérdezni, hogy:
„Hol találom a WC-t?"
„Hova kell vinnem a szemetet?"
Egy hónappal később pedig, amikor már egyedül dolgozik, felhívja a kollégáját, mert nem tudja, hol vannak azok a 4 személyes tálak, amikre a rendezvényt szoktátok tálalni.
De senki ne értse félre: nem a kérdésekkel van a baj, nem az órabérrel, végképp nem a fizetett próbanappal, és arról sincs szó, hogy az új kolléga buta lenne.
Azzal van a baj, hogy elment egy alkalmazott, és ez bizony veszteséget jelent, melyet sokszor – mint a legtöbb közvetett veszteséget – nem is „realizálunk".
Na de mit tudunk azért tenni, hogy az alkalmazott minél tovább maradjon nálunk?
Sokan sok mindent írtak már ebben a témában, nagyon nagy általánosítások közepette.
Persze a fűtött-hűtött irodából könnyű megmondani a frankót, majd írni belőle pár könyvet… na az lenne ám a nekem való munka.
Na de térjünk a lényegre:
Fontos megkérdezni az alkalmazottakat, hogy miért távoznak?
Igen is, meg nem is… de talán inkább igenis!
Visszagondolva a tapasztalataimra, erre a kérdésre alig néhányszor kaptam olyan választ, aminek lett volna értelme, vagy amivel vezetőként bármit is tudtam volna kezdeni.
Pedig alig néhány olyan munkatársam volt, akikkel nehezen találtam meg a közös hangot. Viszont más egy haverral beszélgetni, és más a felettesednél felmondani, akkor is, ha ez a kettő ugyanaz a személy.
Na de miért van ez? Miért nem informatív a felmondás utáni beszélgetés?
Egyszerű!
Azért, mert az emberek hazudnak/ferdítenek/terelnek. Maguknak, másoknak… igazából bármiről, amikor úgy kényelmesebb. A felmondás pedig rendszerint egy borzasztóan kényelmetlen dolog mindkét fél számára. És ezt a kényelmetlenséget, igyekszik az ember, kevésbé nyomasztóvá tenni.
Épp ezért az alkalmazott:
-
nem akar magyarázkodni, ezért kiutat keres,
-
nem akarja megbántani a főnökét
-
szeretné megtartani a visszautat, ha esetleg a tervei nem jönnének össze,
-
és (nagyon fontos!) nem akar konfrontálódni veled, mert még mindig nálad van a fizetésének legalább egy része.
Egyszó mint száz: teljesen felesleges az épp felmondásban lévő alkalmazottadtól elvárni, hogy az igazat mondja.
De ha nem akarsz seggfej lenni, illik megkérdezni. Különben mindenkinek elmondja, hogy mennyire lesz@rod az alkalmazottaid.
Szóval, megkérdezed: kellemetlen helyzet... nem kérdezed meg... még kellemetlenebb.
Logikus szemlélettel az érzelmek gyakran egymásnak ellentmondóak.
De emberekkel dolgozunk, az emberek pedig általában inkább érzelmi lények, mint logikusak/racionálisak.
Pozitív példa:
Dolgoztam olyan szakácsokkal és pincérekkel együtt, ahol az egyik srácot „viccesen" úgy mutatták be, hogy ő az „új fiú", mert csak 9 éve dolgozott ott.
A többiek pedig 16–21 éve.
Az alkalmazottak legalább 75%-a minimum 10 éve taposta az étterem padlóját, akár napi 17–18 órában.
Mindezt úgy, hogy a gyengébb napokon is elfogyott legalább:
-
120 liter leves
-
50 kiló sertéskaraj
És NEM volt menü – csak A La Carte.
A konyhai személyzet mellesleg műszakonként 5 fő volt.
Azt hiszem, ebből le lehet szűrni a tanulságot:
-
nem a túlzott terhelés üldözi el a jó munkaerőt,
-
nem is az, hogy világot szeretnének látni az alkalmazottak.
-
keveset számít, hogy egy közelebbi munkahelyet talált, vagy hogy 50 forinttal kevesebbet keres nálad, mint a konkurenciánál.
És hidd el, amiatt sem fog hosszú éveket nálad dolgozni senki, mert te mindennap megkérdezed, hogy "hogy van".
Na de akkor mi számít?
Röviden: minden!
Minden számít, amit előbb olvastál, és minden, amit le sem írtam, és le sem írt soha senki.
Számít:
-
hogy beszélgetsz az alkalmazottaiddal,
-
számít, hogy tisztaság van, akkor is, ha ők utálnak takarítani,
-
számít, hogy időben érkezzen az áru,
-
számít, hogy az alkalmazottak nyugodtan elmondhatják a véleményüket,
-
számít, hogy hónapról hónapra mindig pontosan érkezik a fizetés,
-
hogy nem hagysz teret a rossz munkahelyi légkörnek,
-
hogy elvárod, mindenki tisztelettel beszéljen egymással,
-
hogy a frusztrációdat nem a személyzeten vezeted le,
-
hogy ha elromlik egy berendezés, a lehető leggyorsabban van orvosolva,
-
hogy a munka végeztével kultúrált körülmények között le tudjanak zuhanyozni,
-
és ami a legfontosabb: hogy rendszer van, és mindig minden ott van, ahol lennie kell.
Mert a káoszt egyetlen olyan ember sem viseli el maga körül, akikkel te évtizedekig akarsz együtt dolgozni!
Hogy mit lehet ez ellen tenni?
Felvenni velünk a kapcsolatot és kideríteni, hogy mit tudunk azért tenni, hogy az alkalmazottaid a legtovább dolgozzanak veled.
Ha egyetlen alkalmazottad csak fél évvel tovább marad nálad, azzal többet spórolsz, mint amennyibe a teljes tanácsadás kerül.
Ne veszíts el több embert feleslegesen – kattints a kapcsolat gombra, és beszéljünk a megoldásról, írásban vagy szóban!
2/2
Mi történik, ha nem teszel semmit?
Semmi azonnali.
A forgalom kicsit ingadozik, az új kolléga tanul, a régi hiánya már nem tűnik fel.
Aztán pár hónap múlva megint valaki elmegy.
Majd újra. És újra.
És minden egyes távozás után egy kicsit több energiát, pénzt és időt veszítesz – miközben a vendég ebből semmit sem lát, csak azt érzi, hogy valami "már nem olyan, mint régen".
Egy idő után már nem az lesz a kérdés, miért mennek el az emberek, hanem az, ki marad még.
Mi mit csinálunk másképp?
A GastroPlus nem motivációs tréninget tart, és nem sablonos HR-tanácsokat ad.
Mi bevonulunk a rendszeredbe, feltérképezzük, mi működik és mi nem — majd megmutatjuk, hogyan építheted újra úgy, hogy az emberek ne csak dolgozzanak nálad, hanem maradjanak is.
Nem "szakértői prezentációkat" készítünk, hanem konkrét megoldásokat:
-
hol csúszik el a kommunikáció,
-
miért fárad el a csapat,
-
mit lehet kis ráfordítással javítani,
-
hogyan lesz újra stabil a napi működés,
-
és hogyan tér vissza a nyugalom és a profit az étterembe.
Nem tanfolyam. Nem elmélet. Megoldás.
A GastroPlus-szal nem csak a tüneteket kezeljük, hanem a rendszert rakjuk rendbe.
Ha valódi, hosszú távú stabilitást szeretnél — nem csak új embereket keresni félévente —, akkor kezdjük el a munkát.
👉 Kattints a "Kapcsolat" gombra, és nézzük meg, hogyan tudjuk megtartani neked azokat az embereket, akikre a legtöbbet költöttél:
azokat, akik már ott dolgoznak nálad.