Hét Perc Szünet


2/1

Kiszámoltad már valaha, mennyibe kerül, ha egy munkatárs távozik?

Elárulom: nem olcsó. 

Csak gondolj bele: ma egy szakács nagyjából 2800–3500 forintot keres óránként (nettó). Ha távozik a cégtől, akkor vagy ugyanolyan, vagy magasabb órabérben kell felvenned az új alkalmazottat.

Egy alkalmazott, aki 4–5 óra elteltével – amikor már 15–20 ezer forintodba került (bruttó) – meg fogja kérdezni, hogy:
„Hol találom a WC-t?"
„Hova kell vinnem a szemetet?"

Egy hónappal később pedig, amikor már egyedül dolgozik, felhívja a kollégáját, mert nem tudja, hol vannak azok a 4 személyes tálak, amikre a rendezvényt szoktátok tálalni.

De senki ne értse félre: nem a kérdésekkel van a baj, nem az órabérrel, végképp nem a fizetett próbanappal, és arról sincs szó, hogy az új kolléga buta lenne.
Azzal van a baj, hogy elment egy alkalmazott, és ez bizony veszteséget jelent, melyet sokszor – mint a legtöbb közvetett veszteséget – nem is „realizálunk".

Na de mit tudunk azért tenni, hogy az alkalmazott minél tovább maradjon nálunk?

Sokan sok mindent írtak már ebben a témában, nagyon nagy általánosítások közepette.
Persze a fűtött-hűtött irodából könnyű megmondani a frankót, majd írni belőle pár könyvet… na az lenne ám a nekem való munka.

Na de térjünk a lényegre:
Fontos megkérdezni az alkalmazottakat, hogy miért távoznak?
Igen is, meg nem is… de talán inkább igenis!

Visszagondolva a tapasztalataimra, erre a kérdésre alig néhányszor kaptam olyan választ, aminek lett volna értelme, vagy amivel vezetőként bármit is tudtam volna kezdeni.
Pedig alig néhány olyan munkatársam volt, akikkel nehezen találtam meg a közös hangot. Viszont más egy haverral beszélgetni, és más a felettesednél felmondani, akkor is, ha ez a kettő ugyanaz a személy.

Na de miért van ez? Miért nem informatív a felmondás utáni beszélgetés?
Egyszerű!

Azért, mert az emberek hazudnak/ferdítenek/terelnek. Maguknak, másoknak… igazából bármiről, amikor úgy kényelmesebb. A felmondás pedig rendszerint egy borzasztóan kényelmetlen dolog mindkét fél számára. És ezt a kényelmetlenséget, igyekszik az ember, kevésbé nyomasztóvá tenni.

Épp ezért az alkalmazott:

  • nem akar magyarázkodni, ezért kiutat keres,

  • nem akarja megbántani a főnökét

  • szeretné megtartani a visszautat, ha esetleg a tervei nem jönnének össze,

  • és (nagyon fontos!) nem akar konfrontálódni veled, mert még mindig nálad van a fizetésének legalább egy része.

Egyszó mint száz: teljesen felesleges az épp felmondásban lévő alkalmazottadtól elvárni, hogy az igazat mondja.
De ha nem akarsz seggfej lenni, illik megkérdezni. Különben mindenkinek elmondja, hogy mennyire lesz@rod az alkalmazottaid.

Szóval, megkérdezed: kellemetlen helyzet... nem kérdezed meg... még kellemetlenebb.

Logikus szemlélettel az érzelmek gyakran egymásnak ellentmondóak.
De emberekkel dolgozunk, az emberek pedig általában inkább érzelmi lények, mint logikusak/racionálisak.

Pozitív példa:

Dolgoztam olyan szakácsokkal és pincérekkel együtt, ahol az egyik srácot „viccesen" úgy mutatták be, hogy ő az „új fiú", mert csak 9 éve dolgozott ott.
A többiek pedig 16–21 éve.

Az alkalmazottak legalább 75%-a minimum 10 éve taposta az étterem padlóját, akár napi 17–18 órában.

Mindezt úgy, hogy a gyengébb napokon is elfogyott legalább:

  • 120 liter leves

  • 50 kiló sertéskaraj

És NEM volt menü – csak A La Carte.
A konyhai személyzet mellesleg műszakonként 5 fő volt.

Azt hiszem, ebből le lehet szűrni a tanulságot:

  • nem a túlzott terhelés üldözi el a jó munkaerőt,

  • nem is az, hogy világot szeretnének látni az alkalmazottak.

  • keveset számít, hogy egy közelebbi munkahelyet talált, vagy hogy 50 forinttal kevesebbet keres nálad, mint a konkurenciánál.
    És hidd el, amiatt sem fog hosszú éveket nálad dolgozni senki, mert te mindennap megkérdezed, hogy "hogy van".

Na de akkor mi számít?
Röviden: minden!

Minden számít, amit előbb olvastál, és minden, amit le sem írtam, és le sem írt soha senki.

Számít:

  • hogy beszélgetsz az alkalmazottaiddal,

  • számít, hogy tisztaság van, akkor is, ha ők utálnak takarítani,

  • számít, hogy időben érkezzen az áru,

  • számít, hogy az alkalmazottak nyugodtan elmondhatják a véleményüket,

  • számít, hogy hónapról hónapra mindig pontosan érkezik a fizetés,

  • hogy nem hagysz teret a rossz munkahelyi légkörnek,

  • hogy elvárod, mindenki tisztelettel beszéljen egymással,

  • hogy a frusztrációdat nem a személyzeten vezeted le,

  • hogy ha elromlik egy berendezés, a lehető leggyorsabban van orvosolva,

  • hogy a munka végeztével kultúrált körülmények között le tudjanak zuhanyozni,

  • és ami a legfontosabb: hogy rendszer van, és mindig minden ott van, ahol lennie kell.

Mert a káoszt egyetlen olyan ember sem viseli el maga körül, akikkel te évtizedekig akarsz együtt dolgozni!

Hogy mit lehet ez ellen tenni?

Felvenni velünk a kapcsolatot és kideríteni, hogy mit tudunk azért tenni, hogy az alkalmazottaid a legtovább dolgozzanak veled.

Ha egyetlen alkalmazottad csak fél évvel tovább marad nálad, azzal többet spórolsz, mint amennyibe a teljes tanácsadás kerül.
Ne veszíts el több embert feleslegesen – kattints a kapcsolat gombra, és beszéljünk a megoldásról, írásban vagy szóban!


2/2

Mi történik, ha nem teszel semmit?

Semmi azonnali.
A forgalom kicsit ingadozik, az új kolléga tanul, a régi hiánya már nem tűnik fel.
Aztán pár hónap múlva megint valaki elmegy.
Majd újra. És újra.
És minden egyes távozás után egy kicsit több energiát, pénzt és időt veszítesz – miközben a vendég ebből semmit sem lát, csak azt érzi, hogy valami "már nem olyan, mint régen".

Egy idő után már nem az lesz a kérdés, miért mennek el az emberek, hanem az, ki marad még.

Mi mit csinálunk másképp?

A GastroPlus nem motivációs tréninget tart, és nem sablonos HR-tanácsokat ad.
Mi bevonulunk a rendszeredbe, feltérképezzük, mi működik és mi nem — majd megmutatjuk, hogyan építheted újra úgy, hogy az emberek ne csak dolgozzanak nálad, hanem maradjanak is.

Nem "szakértői prezentációkat" készítünk, hanem konkrét megoldásokat:

  • hol csúszik el a kommunikáció,

  • miért fárad el a csapat,

  • mit lehet kis ráfordítással javítani,

  • hogyan lesz újra stabil a napi működés,

  • és hogyan tér vissza a nyugalom és a profit az étterembe.

Nem tanfolyam. Nem elmélet. Megoldás.

A GastroPlus-szal nem csak a tüneteket kezeljük, hanem a rendszert rakjuk rendbe.
Ha valódi, hosszú távú stabilitást szeretnél — nem csak új embereket keresni félévente —, akkor kezdjük el a munkát.

👉 Kattints a "Kapcsolat" gombra, és nézzük meg, hogyan tudjuk megtartani neked azokat az embereket, akikre a legtöbbet költöttél:
azokat, akik már ott dolgoznak nálad.